کاهش قند و کلسترول  خون با مصرف روغن زیتون فرابکر

 23 سپتامبر 2015- بر اساس یک تحقیق جدید مشخص گردیدمصرف روغن زیتون فرابکر در یک رژیم متعادل نسبت به سایر انواع روغن ها موجب کاهش قند وکلسترول خون می شود.

 این پژوهش که در دانشگاه Sapienzaدر شهر رم انجام گردید، نشان دهنده ی فواید رژیم غذایی مدیترانه ای برای افراد مبتلا به دیابت است.

نویسنده ی ارشد این مقاله دکتر Violoمی گوید: کاهش قند و کلسترول خون ممکن است از اثرات منفی قند و کلسترول برسیستم قلبی- عروقی بکاهد.

در این مطالعه ی کوچک تنها 25 نفر شرکت داشتند، همه ی آنها از یک نهار معمولی مدیترانه ای  شامل میوه جات، سبزیجات، غلات وماهی در دو نوبت  جداگانه ی استفاده کردند.

در نوبت اول به غذای این افراد 10 گرم روغن زیتون فرابکر و در نوبت دوم  ده گرم روغن ذرت افزوده شد. پس از هر وعده، مقدار قند خون شرکت کنندگان اندازه گیری  شد، نتایج نشان داد افزایش قند خون پس از خوردن وعده ی حاوی روغن زیتون فرابکر، کمتر از وعده ی حاوی ذرت است.

این یافته ها با نتایج مطالعات قبلی هماهنگی داشتند،  درمطالعات پیشین مشخص شده بود که روغن  زیتون فرابکر با افزایش ترشح انسولین مرتبط می باشد و به همین دلیل مصرف روغن  زیتون فرابکر برای افراد مبتلا به دیابت  نوع 2 مفیداست.

موضوع جالب تر این بود که مقدار کلسترول بد یا کلسترول LDLبا مصرف وعده ی غذایی حاوی روغن زیتون فرابکر کمتر شده بود.

محققان  می گویند: اگر چه یافته های این مطالعه بسیار ابتدایی هستند اما بسیار جالب توجهند، ولی هنوز به تحقیقات  بیشتری  در این زمینه  نیاز داریم،  در این مطالعه  برتری یا عدم برتری روغن ذرت نسبت به سایر انواع روغن ها بررسی نشده است.

 با وجود معایب این مطالعه ی کوچک، این اولین پژوهشی است که نشان می دهد رژیم مدیترانه ای همراه با روغن زیتون فرابکر به کاهش کلسترول LDLوکاهش قندخون کمک می کند.

محققان تاکید کردند که مصرف روغن زیتون فرابکر به تنهایی فوایدی را در این  مطالعه  بدست آمده است، سبب نمی شود، این نوع روغن باید در چارچوب یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود تا فواید مذکور را بهمراه داشته باشد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/extra-virgin-olive-oil-lowers-blood-glucose-and-cholesterol,-study-finds-98468022.html